Miksi laadunhallintajärjestelmä?
Laatujärjestelmä = Toimintajärjestelmä = Laadunhallintajärjestelmä
Nostavatko sanat ”laatuvaatimus”, ”laadunhallintajärjestelmä” tai ”toimintajärjestelmä” karvat pystyyn? Jos kyllä, niin siinä tapauksessa kannattaa ehdottomasti jatkaa tämän lukemista! Ohessa muutama hyvä syy hankkia toimintajärjestelmä organisaatioosi.
Miksi hankkia laadunhallintajärjestelmä?
Toiminnasta tulee järjestelmällistä
Kun kaikki organisaatiossa tapahtuvat prosessit on kuvattu ja kaikki oleelliset toimintaohjeet laadittu samalla tavalla, tehostuu niiden tarkastelu ja kehittäminen huomattavasti. Pyörää ei tarvitse keksiä jokaisen prosessin kohdalla uudelleen vaan niitä tarkastellaan aina samojen kriteerien valossa. Toimintajärjestelmän avulla organisaation toimintaa on näin helpompi suunnitella, toteuttaa ja kehittää järjestelmällisesti.
Kehitystyö tehostuu
Prosessikuvauksista mahdolliset riskitekijät tai laaduttomuuskustannukset ovat helposti tunnistettavissa. Kehitystoimenpiteet on helpompi kohdistaa juuri oikeisiin kohtiin oikeissa prosesseissa. Ja kun kehitystoimenpiteet saadaan vielä kulkemaan systemaattisesti organisaation ylätason tavoitteista aina alatasoille saakka, puhutaan jo melkoisen hyvin toimivasta kokonaisuudesta.
Luottamus omaa toimintaa kohtaan lisääntyy
Toimintajärjestelmä edistää oman luotettavuuden osoittamista ja tehostaa samalla erilaisia lupa- ja muita viranomaisprosesseja. Yritysten on nykyään hyvin tärkeää pystyä kuvaamaan omaa toimintaansa mahdollisimman monipuolisesti ja tarkasti erilaisille sidosryhmille. Mitä paremmin esimerkiksi asiakasvaatimusten ja lainsäädännön asettamat vaatimukset täyttyvät, sitä paremmin pystytään herättämään luottamusta omia tuotteita ja palveluja kohtaan. Esimerkiksi sosiaalialan toimijoille on suorastaan elintärkeää kyetä osoittamaan ulkopuolisille olevansa luotettavia toimijoita.
Resurssit saadaan tehokkaampaan käyttöön
Toimintajärjestelmän avulla organisaatio pystyy karsimaan prosesseistaan kustannustehokkuutta heikentävän laaduttoman ja hukkaa sisältävän toiminnan. Näin resurssit saadaan kohdistettua aidosti asiakkaalle lisäarvoa tuottavaan toimintaan.
Jatkuva parantaminen
Toimintajärjestelmän käyttöönottaminen yrityksessä luo erinomaiset edellytykset parantaa yrityksen toimintaa jatkuvasti. Jatkuvan parantamisen avulla yritys toimii tehokkaammin, turvallisemmin ja tuottavammin.