Standardit - mitä ne ovat?
Standardit on luotu helpottamaan sekä yritysten, kuluttajien että viranomaisten toimintaa. Niiden avulla määritellään esimerkiksi tuotteiden tai palveluiden ominaisuudet tai valmistustavat.
Yleisimpiä standardeja ovat ISO 9001, ISO 14001 ja 45001.
Keskeistä standardisoinnista
Standardointi on asioiden vakiointia eli hajonnan vähentämistä. Asioiden tekeminen järjestelmällisesti kannattaa yleensä taloudellisesti, ja standardisoimalla voidaan myös lisätä turvallisuutta.
Muuttuvassa maailmassa standardit tarjoavat koti- ja vientimarkkinoille yhteisiä pelisääntöjä kaikenkokoisten yritysten käyttöön kaikilta toimialoilta.

Elintarviketurvallisuuden järjestelmät
ISO 22000, FSSC 22000, BRC ja IFS

RALA sertifikaatti
Rakentamisen laatu

CE merkintä
FPC-manuaali
Järjestelmästandardit
Yleisimmät standardit ovat kansainvälisen ISO- organisaation (International Organization for Standardization) toimesta laadittuja. Standardeja on laadittu eri käyttötarkoituksiin. On olemassa esimerkiksi tuote-, testaus- ja menetelmästandardeja. Tässä esityksessä keskitytään niin sanottuihin järjestelmästandardeihin, joista on käytetty myös nimitystä johtamisstandardit. Keskeiset järjestelmästandardit ovat ISO 9001 Laadunhallintajärjestelmät, ISO 14001 Ympäristöjärjestelmät ja ISO 45001 Työterveys- ja työturvallisuusjärjestelmät.
Järjestelmästandardit luovat dokumentoidut suuntaviivat, puitteet ja näkökohdat, joita soveltamalla organisaatiot voivat viedä johtamistaan ja toimintojaan jatkuvan parantamisen periaatteella myönteiseen suuntaan.
Järjestelmästandardit ovat toimialasta riippumattomia eli niitä voidaan soveltaa kaikkien organisaatioiden toimintaan.
Järjestelmäalusta
Standardeihin perustuvan järjestelmän rakentamisessa erinomaisena apuna on PKY-LAATU- tuoteperheeseen kuuluva eSalkku. Sovellus noudattaa standardin rakennetta, joten kaikki vaatimukset tulevat käsiteltyä.